Thursday, October 03, 2013

OSM / NBM
De Ooster Stoomtram-Maatschappij (OSM) legde in de jaren 1883-'87 de stoomtramlijn Arnhem-Oosterbeek-Wageningen - Rhenen - Zeist aan, die in 1914 werd verlengd naar Amersfoort. Het Arnhemse eindpunt was aan de Rijnkade, waar zich een kleine remise bevond. Het gedeelte Arnhem - Oosterbeek werd in 1912 geëlektrificeerd ten behoeve van lijn 1 van de GETA, die op deze route "running power" verkreeg. In 1924 werd de gehele OSM-lijn geëlektrificeerd en kwam tevens de TOL-lijn via Oosterbeek Laag in dienst, die door de OSM werd geëxploiteerd.
In 1927 ging de OSM op in de Nederlandsche Buurtspoorweg-Maatschappij. In 1937 werd het gedeelte Arnhem - Rhenen opgeheven en werden het eigendom van de lijn Arnhem - Oosterbeek Hoog (lijn 1) en de exploitatie van de TOL-lijn overgedragen aan de GETA.

1 comment:

Palle Nilsson said...

In het gedeelte over de OSM/NBM tram staat een kleine fout. De tram had niet haar eindpunt aan de Rijnkade, maar aan de Oude Kraan (bij de Oude Haven) tegenover Hotel Du Soleil. De remise lag meer westwaarts bij Onderlangs, om precies te zijn aan de toenmalige Boterdijk bij de eveneens toenmalige Tramstraat nagenoeg direct aan de Rijn.